OBS:
Internet Explorer 11 och äldre versioner är inte längre stödda. Uppdatera din browser till en nyare version eller använd en annan browser.
0600-1-1616 Telefontjänst mån–lör 9–21, sön 11-19 (1,78 € / min. + lna)
Tiketti täyttää tänään 30.4.2020 45 vuotta.
Juhlimme maltillisesti etänä, mutta toivomme lahjoja. Paras synttärilahja Tiketille on lahjakortti tai tapahtumaliput itsellesi.
Lue alta Tiketin toimitusjohtajan ja yrittäjän Mirva Merimaan mietteitä Tiketistä ja tapahtuma-alalta vuosien varrelta sekä tapahtuma-alan nykytilanteesta.
Kaikki tarjolla olevat lahjakortit löydät täältä: Tue tapahtumia ja hanki lahjakortti
Kun 25 vuotta sitten aloitin urani, silloin 20 vuotta täyttäneessä Tiketissä, oli tapahtuma-ala pahan laman kourissa. Trendi oli, että jäähallikeikat siirrettiin vähäisen kysynnän takia Tavastialle.
Meillä ei ollut nettisivuja, ei sähköpostia, ei somekanavia, eikä aluksi edes nettiyhteyttä. Kommunikoimme puhelimen ja faksin välityksellä tapahtumia järjestävien asiakkaittemme kanssa. Monet heistä ovat edelleen asiakkaitamme.
Monet toimeksiannot tultiin hoitamaan henkilökohtaisesti Forumin Kukontorilla sijainneeseen toimipisteeseemme, joka nykyisin toimii hissiaulana. Tilaa oli 16 m2, jossa henkilökunnan taukotilana toimi WC.
Olin ainoa työntekijä ja kaikkiin investointiehdotuksiini Tiketin ainoa omistaja suhtautui varauksella ja mietti, että kannattaako tätä yritystä jatkaa, kun toiminta on tappiollista.
Sisuunnuin, ostin salaa Excelin ja nettiyhteyden ja jännitin pitkään, jäisinkö kiinni.
Olin tuolloin 21-vuotias ja nyt tuntuu hurjalta, millaisen vastuun sainkaan niin nuorena. Tiketti miellettiin brändiarvoltaan paljon kokoaan isommaksi.
Myöhemmin sain palkata ensimmäisen työntekijäni niin, että palkkasimme työttömän ystäväni työkkärin tuella Tavastian ja Tiketin kanssa puoliksi.
Tiketti onnistui ja nousi plussalle jo ensimmäisenä kokonaisena vuotena minun johdossani. Siitä alkoi Tiketin kasvutarina. Liikevaihtomme oli tuolloin euroiksi muutettuna 36 000 euroa, nyt siihen on tullut pari nollaa perään ja tikettiläisiäkin on jo yli 30.
Monien vaikeidenkin aikojen jälkeen nousimme Suomen kolmanneksi isoimmaksi, ja suurimmaksi kotimaisessa omistuksessa olevaksi lipunvälittäjäksi, koko ajan kansainvälisemmäksi muuttuvalla alalla.
Vuonna 2006 saimme käyttöömme nykyisinkin käytössä olevan selainpohjaisen ProTiketti-myyntijärjestelmän, jota kehitämme jatkuvasti.
Vuonna 2008 ostin yrityksen osake-enemmistön itselleni. Minulla oli voimakas halu kehittyä ja kasvaa, johon silloiset hallituksen jäsenet suhtautuivat ehkä ihan järkevälläkin varauksella. Sain kuitenkin tahtoni läpi ja pääsin kehittämään, ja ennen kaikkea kasvattamaan, yritystä haluamaani suuntaan.
Meillä on maailman parhaat asiakkaat, niin tapahtumanjärjestäjinä, kuin tapahtumissa käyvinä yleisöasiakkainakin. Meillä on myös hieno työyhteisö.
Tänään Tiketin ollessa 45-vuotias pohdin, miten voikaan maaliskuun alussa tuuletettu 20%:n kasvu verrattuna edelliseen ennätysvuoteen, olla kutistunut voimakkaan laskusuuntaiseksi runsaan kuukauden aikana.
Miten lipunmyynti on vaihtunut lipun takaisinostoon. Tulemme ostamaan takaisin useita kymmeniä tuhansia lippuja, vaikka suurin osa haluaisikin jättää lipun palauttamatta ja osallistua siirrettyyn tapahtumaan.
Olemme joutuneet pidentämään palvelulupaustamme moraalini vastaisen pitkäksi, yksinkertaisesti siitä syystä, että henkilökuntaamme emme voi tässä tilanteessa kasvattaa ja lipun takaisin ostaminen on hitaampaa kuin sen myyminen. Olen nyt jo kiitollinen asiakkaille ihan mahtavasta kärsivällisyydestä näinä todella haastavina aikoina.
Pohdin paljon, miten tämän koko tapahtumateollisuuden käy näiden rajoitusten ollessa voimassa?
Suuret ja pienet tapahtumat miettivät nyt kuumeisesti, miten järjestää tapahtuma turvallisesti.
Miten ahtaalle ajetut muusikot, näyttelijät, urheilijat, puhetyön ammattilaiset, teknikot, tapahtumapaikat, teatterit, ooppera, festivaalit, messut, turvallisuusyhtiöt, markkinointiyhtiöt, lipunvälittäjät ja kaikki alaa palvelevat yhtiöt tulevat selviämään tapahtumateollisuuden alasajosta lähes puolen vuoden ajaksi? Omistaako alaa jatkossa vain kansainväliset toimijat ja suuret pörssiyhtiöt, jää nähtäväksi.
Nyt vetoan sinuun Tiketin nykyinen tai tuleva asiakas, tapahtumia rakastava ihminen:
Anna meille syntymäpäivälahja.
Osta meiltä lahjakortti Tikettiin, tapahtumapaikkaan, tapahtumia järjestävälle taholle tai myynnissä oleviin tapahtumiin loppu- tai ensivuodelle ja pistä ilo kiertämään. Yhdessä selviämme tästä.
Eniten odotan tulevaisuuden täysipainoista festarikesää, joka täyttyy ilosta, riemusta, tanssista, skumpasta, ystävistä ja ihmisistä lähikontaktissa, teatterielämyksistä, elokuvanäytöksistä, jännityksestä urheilutapahtumassa kynsiä purren, erilaisten messujen ja ammattitapahtumien tuomista opeista, elämyksistä.
Tänään skoolaan rakkaalle yritykselleni Tiketille hienosta 45-vuoden taipaleesta ja toivon yritykseni palvelevan vähintään toiset 45 vuotta kaikkia tapahtumissa viihtyviä ja ehkä myös kotisohvalla niistä nauttivia.
Tiketin tavoite on olla ympäristöstään ja yhdenvertaisuudesta välittävä, sallien kaikkein olevan sellaisia, kun ovat. Strategiamme henki on olla suunnitelmallinen, hereillä oleva, vuorovaikutteinen ja helposti lähestyttävä. Visiomme on olla vaatimattomasti universumin paras.
Tiketti on aidosti välittävä ja aina mukanasi.
Nyt (tai ainakin kohta) tapahtuu.
Hyvää syntymäpäivää Tiketti!
Mirva Merimaa, toimitusjohtaja & yrittäjä – Tiketti Oy