VAROITUS:
Internet Explorer 11 ja sitä vanhemmat versiot eivät ole enää tuettuja. Päivitä selaimesi uudempaa versioon tai käytä jotain toista selainta.
0600-1-1616 Puhelinpalvelu ma–la 9–21, su 11-19 (1,99 € / min. + pvm)
Illan konsertissa kuullaan huippulahjakkaiden nuorten muusikoiden iloista musisointia. Klarinetistikaverukset Samuel Ahonen ja Eliel Lahesmaa esittävät mitä klassisinta klarinettiohjelmistoa. Molemmat opiskelevat Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa. Samuel on tamperelainen klarinetinsoiton sekä sävellyksen opiskelija ja Eliel Lahesmaa on Turun Konservatorion kasvatti. Säestäjänä taituroi Liisa Smolander, Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa korkeakoulututkintoa suorittava pianistilahjakkuus. Konsertti on osa Pro Musica Säätiön 50-vuotisjuhlallisuuksia.
Ohjelma:
Romantiikan ajan säveltäjä Felix Mendelssohn (1809-1847) omisti kaksi Konserttikappaletta klarinetisti Heinrich ja Carl Baermanille kuultuaan heidän virtuoottista ja kaunista soittoaan. Konserttikappale nro 2, jonka Mendelssohn sävelsi vuonna 1833, sai kantaesityksensä saman vuoden joulukuussa Münchenissa. Teos on alun perin sävelletty klarinetille ja basettitorvelle,
mutta sitä soitetaan usein myös kahdella klarinetilla. Kappaleen kolme osaa ovat:
-Presto
-Andante
-Allegretto grazioso
Claude Debussyn (1862-1918) Première Rhapsodie on yksi klarinettikirjallisuuden tunnetuimmista teoksista. Debussy sävelsi sen vuosina 1909-1910 Pariisin konservatorion klarinettitutkintoja varten ja hän omisti sen konservatoriossa toimineelle klarinettiprofessori Prosper Mimartille. Mimart kantaesitti teoksen 16. tammikuuta 1911. Myöhemmin Debussy myös orkestroi teoksen, ja orkesteriversio sai ensiesityksensä 3. toukokuuta 1919. Teos kuuluu edelleen klarinetistien keskeiseen repertuaariin ja se on monesti myös klarinettikilpailujen ohjelmistoissa.
Francis Poulenc (1899-1963) sävelsi sonaatin kahdelle klarinetille vuonna 1918. Hän omisti sen ikätoverilleen urkuri Edouard Souberbiellelle. Tuohon aikaan Poulenc sai paljon vaikutteita säveltäjä Igor Stravinskylta ja oli myös Debussyn suuri ihailija. Kappaleessa on 3 osaa:
-Presto
-Andante
-Vif
Sergei Prokofievin (1891-1953) Romeo ja Julia on kenties yksi maailman tunnetuimmista baleteista. Prokofiev teki siitä kaksi orkesterisarjaa, joista hän poimi parhaimmat osat pianosovitukseensa. Sovitus klarinetille ja pianolle on tehty pianosovituksen pohjalta. Kappaleen osat ovat:
1. Young Juliet
2. Dance of the Knights
3. Tybalt’s death
4. Farewell before parting/Juliet alone
Amilcare Ponchielli (1834-1886) oli italialainen oopperasäveltäjä, jonka kuuluisin teos on ”La Gioconda”. Hän oli mm. Giacomo Puccinin sävellysopettaja, mutta heidän sävellystyylinsä oli keskenään erilaista. Ponchiellin oopperoista ei ehkä välity samanlaista tempperamenttia kuin hänen kollegoittensa oopperoista, mutta tämän korvasi hänen dramatiikan tajunsa ja tekninen taitavuutensa. Ponchiellin Il convegno (Kohtaaminen) kahdelle klarinetille ja pianolle on hyvinkin oopperamaista tekstiä, klarinettien välistä hauskaa dialogia.
Tuotanto: Pro Musica Säätiö
Lipun hinta sisältää 3 € eteispalvelumaksun.
Opiskelijalippuihin vaaditaan opiskelijakortti tai muu opiskelutodistus.
***
G LIVELAB TAMPERE - TURVALLISUUSOHJE
Tutustu ajantasaisiin turvallisuusohjeisiin täällä:
www.glivelab.fi/tampere/turvallisuus
***
Esteettömyys:
Avustaja pääsee tapahtumaan ilmaiseksi avustettavan kanssa samalla lipulla: kyllä
Tapahtumaan on esteetön pääsy pyörätuolilla: kyllä
Tapahtumapaikalla on esteetön WC: kyllä
Tapahtumassa on pyörätuolikoroke: ei