WARNING:
Internet Explorer 11 and older versions are no longer supported. Update your browser to newer version or use some other browser.
0600-1-1616 Call Center Mon–Sat 9–21, Sun 11-19 (1,78 € / min. + lnc)
Kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle järjestetään Helsingissä jälleen 14.–19.11.2017. Festivaalin ohjelmistossa nähdään kotimaisia ensi-iltoja, kansainvälisiä vierailuesityksiä sekä saamelaisten historiaan ja nykytilanteeseen pureutuva teoskokonaisuus.
”Tänä vuonna Baltic Circle toimii alustana keskustelulle alkuperäiskansaoikeuksista ja alkuperäiskansojen itsehallinnosta. Kulttuurisesta kansanmurhasta. Maa- ja vesioikeuksista. Ilmastonmuutoksesta ja sen korjaamisesta. Ekosysteemien ja ihmisten elpymisestä. Kansakunnan mahdollisuudesta muuttua. - - Festivaalin esitykset tarjoavat teräviä näkökulmia kipeisiin, vaiettuihin, hauraisiin ja monisyisiin aihekokonaisuuksiin unohtamatta herkkiä aisteja ja tuntevia kehoja.” – Satu Herrala, taiteellinen johtaja
Festivaalin avaa Pauliina Feodoroffin, Maryan Abdulkarimin ja S. Nousiaisen tilausteos Autonomian aika, joka pyrkii perkaamaan minuuden syntyä ja siihen vaikuttavia olosuhteita dokumenttiteatterin keinoin. Esitys on osa Feodoroffin kuratoimaa Ensimmäiset kansat -teoskokonaisuutta, joka kutsuu kipeän aiheen – pohjoismaisen kolonialismin – äärelle.
Saamelaisen kuvataiteilija Anders Sunnan ja ruotsalais-hollantilaisen valokuvaaja Michiel Brouwerin yhteisnäyttely Maadtoe (eteläsaameksi ‘alkuperä’) pureutuu syvälle Ruotsin saamelaispolitiikkaan pakkosiirtoineen sekä valtion harjoittamaan rakenteelliseen rasismiin. Ensimmäiset kansat -teoskokonaisuuteen sisältyvät lisäksi kolttasaamelaisen kyläkokousperinteen muotoon rakennettu kaksipäiväinen Sijdsååbbar-puheohjelma, klubi-ilta sekä elokuvanäytös.
Baltic Circlen toinen kotimainen kantaesitys kurkistaa tuonpuoleiseen. Michael Jacksonin hengellistä perintöä tutkivan Post MJ-Era Institute Of Consciousness -ryhmän Afterlife saattaa yleisönsä tutkimusmatkalle Jacksonin kuolemanjälkeiseen tietoisuuteen. Teos on pop-ikonin vaikutuksia kartoittavan trilogian kolmas osa Neverlandin (URB 15) ja Ruumiinvalvojaisten (Baltic Circle 2015) jälkeen.
Festivaalin kansainväliset vierailuesitykset tarkastelevat erilaisia rajoja, niiden rakentumisia ja ylityksiä sekä kehollisia kokemuksia rajoista. Libanonilaisen, Berliinissä työskentelevän esitystaiteilija Rima Najdin teos Think Much. Cry Much. on kokemuksellinen kuunnelma, joka vie yleisön aidatun Euroopan rajavyöhykkeille. Legendaarisen italialaisen Motus-teatterikollektiivin MDLSX kietoo yhteen Jeffrey Eugenidesin Pulitzer-palkitun Middlesex-romaanin ja esiintyjä Silvia Calderonin omaelämäkerralliset ainekset. Tuloksena on kaleidoskooppinen, jo viidellä mantereella hurmannut queer-universumi, joka saapuu vihdoin Suomeen.
Britannian uuden polven koreografeihin lukeutuva Last Yearz Interesting Negro alias Jamila Johnson-Small tuo festivaalille elektronisena sykkivän sooloteoksensa i ride in colour and soft focus, no longer anywhere. Vierailunsa aikana Johnson-Small ohjaa ammattilaisille suunnatun Soft Practice -työpajan Zodiak – uuden tanssin keskuksessa sekä pitää luennon Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.
Baltic Circlen ja Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen What the Cirk? -festivaalin viime vuonna käynnistynyt yhteistyö jatkuu tänä vuonna festivaaliklubin muodossa. Cirkon Maneesissa sijaitseva festivaalikeskus muuttuu iltaisin sykkiväksi klubiksi, jossa esiintyvät muun muassa Serot, Anni Koskinen & Onni Hämäläinen, Silvia Calderoni ja Laura Murtomaa/Mr. Playbackboy.
Ohjelmistoon kokonaisuudessaan voi tutustua festivaalin kotisivulla osoitteessa www.balticcircle.fi